1450123_604800689555626_2029485245_n

Türkiye, İspanya, Polonya ve İngiltere’de yaşayan genç medya sanatçıları, “Remapping Europe” adlı araştırmacı sanat projesi kapsamında (önceden yaratılmış görsel-işitsel materyalleri bir araya getirererek ve “karıştırarak”) ortaya koydukları “re-mix” videoları aracılığıyla, göçmenlere dair var olan baskın imgeleri ve anlatıları yeniden gözden geçiriyor, araştırıyor, değerlendiriyor; sonuçta Avrupa’yı görsel, coğrafi ve zihinsel olarak yeniden tasarlıyor ve hayal ediyorlar. Remapping Europe “Yaratıcı Remix Atölyeleri” kapsamında hazırlanan videolardan 75 dakikalık bir seçki, bu gösterimde izleyicilerle buluşacak; gösterimin ardından videoların yaratıcılarıyla yapılacak bir sohbet yer alacak.

Remapping Europe, gençler ile çalışan, belgesel ve diğer medya yapımlarını destekleyen bağımsız kültürel kuruluşların oluşturduğu uluslararası bir ortaklık ağı olan Doc Next Network’ün ve Türkiye’deki partneri MODE İstanbul’un projesi. Proje aktiviteleri, yaratıcı remix atölyeleri dışında, genişletilmiş eğitim için yeni yöntemler ortaya koymaya yönelik farklı çalışmalar, herkesin kullanımına açık bir medya koleksiyonu, bir araştırma yayını ve bir seminer içeriyor.

GÖSTERİLECEK FİLMLER:

Nasıl Göçmek İstersiniz?, Fatih Bilgin, Türkiye, 3:38
“Göçme özgürlüğü kutsaldır.” Bu remix videosu, göç için hazırlanmış hayali bir kamu spotu. Herkese keyifli göçler diliyoruz!

Mutluluk Birliği (Zjednoczeni w Szczęściu), Ewa Kalinowska, Polonya, 5:02
Polonya’nın Avrupa Birliği ve Schengen Bölgesi’ne kabulü sırasında politikacıların yaptığı konuşmaları filminde birebir kullanan sanatçı, Polonya’nın Avrupa Birliği’ne kabulünden sonra kendisini bir anda birliğin Doğu sınırında bulan Ukrayna’nın bu durumdan nasıl etkilendiği ile ilgili basit ve direkt sorular soruyor.

Geçiş (Tránsito), David Gallardo, İspanya, 6:09
Andrea sizi bir hayvana dönüştürerek sınırı geçmenize yardım eden bir süper kahraman. Bazen bir penguene dönüşürsünüz, bazen bir file. Sınırı geçtiğinizde ise yeni ülkenizde bir yıl boyunca bu hayvan olarak yaşamak zorundasınız. “Geçiş”, farklı ülkelerden gelen ve Andrea’dan yardım isteyen dört kişinin hikayelerini anlatıyor.

İlk Adımlar (Pardon+Lütfen), Cedoux Kadima, İngiltere, 2:58
Cedoux Kadima, İngiltere’ye ilk geldiğinde tek kelime İngilizce bilmiyor, konuşulanlardan anladığı birkaç kelime ile Londra’da yolunu bulmaya çalışıyordu. Film, izleyiciye Cedaux’nun bu ilk deneyimlerine şahitlik etme fırsatı veriyor.

Gurbet Kenti (Gurbet City), Mehmet Sami, Türkiye, 3:18
Korkmadan yürümek, dimdik durmak ayakta ve devam etmek. Bir yolu olduğunu bilmek, ama bütün yollardan bir haber yürümek. Dünyanın gailesine aldanmadan, sırtlanıp bavulunu yollara koyulmak, sonrada neden kayboldum diye sormak…

İçerde (Interna), Maria Jesús Valenzuela, İspanya, 7:36
Fiziksel ve varoluşsal bir gereksinim olarak mekan kavramını sorgulayan film, evlerde yardımcı olarak çalışan biri Bolivyalı, biri Kolombiyalı, biri Ermeni üç kadının tecrübe ve hatıraları üzerinden izleyiciye, bu kadınların hapsedilmişlik duygusu, sahip olduklarını düşündükleri mekan ve bu mekanın aslında başkasına ait oluşu arasındaki tezatlığı gösteriyor.

Kiralık Yabancı (Cudzoziemiec do Wynajęcia), Agnieszka Małek, Polonya, 2:11
Bu video hayali bir tele-alışveriş spotu. Fakat içinde elektrik süpürgeleri yerine yabancılar var. Sanatçı, göçmenlerle çalışan organizasyonlardan esinlenmiş. Medya zaman zaman yayın akışını doldurmaya yönelik konular bulmak için onlarla bağlantıya geçiyor. Göçmenler haberlerin bir parçası olarak görülüyor, kültürleri egzotik bir merak uyandırıyor ve gerçek problemleri neredeyse tamamen gözardı ediliyor.

Kanıt (Dowód), Alicja Plachówna Vasilewska, Polonya, 6:04
Kocanız çayını şekerli mi içer? Karınızın diş fırçasının rengi nedir? Karınız yatağın hangi tarafında uyur? Alicja Plachówna bu soruları gecenin ortasında bile hiç zorlanmadan cevaplayabiliyor. Makedonyalı kocası Boyan da işte bu sebepten Polonya’da kaçak durumda değil. “Kanıt” bu aşk imtihanı hakkında bir yandan eğlenceli, bir yandan da üzücü bir hikaye anlatıyor.

Sessiz Gezi 89, Enes Uysal, Türkiye, 5:48
Bu video, Zivkov döneminde Bulgaristan’da yaşanan göç hakkında bir remix. Bu göçe sebep olan zorunlu isim değişikliği politikası videonun altyapısını oluşturuyor ve konu bu değişiklik ile kimlik meselesi üzerinden ilerliyor.

Cinnet, Osman Yüksel Bayram, Türkiye, 5:00
“1948’de İsrail’i oluşturan 500 Filistin köyünden 400 tanesi yıkıldı.” Film, zorla yerinden edilen bir milletin benzer bir uygulamayı başka bir millete yaşatması sonucu ortaya çıkan durumu inceliyor.

Zorunlu Göç, Gülten Okçuoğlu, Türkiye, 3:01
“1990’lı yıllarda bir milyon beş yüz bin Kürt yaşadıkları köylerin yakılmasıyla zorunlu göçe maruz kaldı”. Film, devletin bu duruma sebep olan eylemlerinin 2000’li yıllara kadar çoğunluk tarafından desteklenmesi ve bir gurur kaynağı olarak görülmesi hakkında.

Tarlabaşı’nı Nasıl Bilirsiniz?, Melis Göker, Türkiye, 5:21
Bu remix videosu Tarlabaşı’nda bugün yaşanan zorunlu tahliyelerin tarihi arka planını gösteriyor ve 1950’lerde gayrimüslimlerin bölgeyi terk etmek zorunda bırakılmasından itibaren Tarlabaşı’ndaki göçün hikayesini anlatarak esas sebebin ekonomik olduğunu ortaya koyuyor.

Araf (Limbo), Hamid Reza Rajaby, İngiltere, 2:05
“Araf” stop-motion ile arşiv videolarını bir araya getirirken kişisel yansımalar üzerinden Avrupa’da yaşayan birçok göçmenin durumunu araştırıyor. Arafta kalmak gelecekle ilgili plan yapamamak anlamına geliyor çünkü o geleceğin nerede olacağını bilmek imkansız.

Evler Arasında, Hande Zerkin, Türkiye, 5:48
Hayatı boyu farklı ‘ev’ler arasında kalmış Aysima deneyimini şu cümlelerle özetliyor: “İnsanlar, evin doğduğun yerdir veya annenin ve babanın yaşadığı yerdir, diyorlar. Benim için ev, güvende ve özgür hissettiğim yerdir. Kendim olabildiğim yerdir.”

Dans Edeceğim Pegao (Me Voy a Bailar Pegao), Ellavled Alcano, İspanya, 5:52
Son Papa, 16. Benedict, bir tele-alışveriş reklamına hazırlıksız yakalanması sonucunda işinden istifa eder. Kikiriwiki’lerin konukseverliğinin tadını çıkartırken yaşamının kalan günlerini yepyeni bir dünyada geçirmeye karar verir. Bu ‘birinci dünya’ belki en zengin olan değildir ama en çok ‘dans’ edilendir. Ve dans etmek beden ve ruh için çok önemli bir şeydir…

Mobil İç Huzur, Ayşe Aybüke Samast, Türkiye, 5:33
“Mobil İç Huzur” değişim ve yer değiştirme süreçlerinde aynılaşan bireylerin kendilerini kurmalarını sağlayacak referansların ölçeğinin küçüldüğü fikrinden ilham alıyor. Sanatçı, insanlardan kendi huzur deneyimlerini kaydedip sosyal medya üzerinden paylaşmalarını istedi; gelen videolar bu çalışmanın bir parçası oldu.

Advertisements